Wednesday, February 11, 2009

Cerite Kena Buli.... huhuhu

Cerite ni berlaku masa aku form1…..

Aku budak baru, 2nd intake kat Sek. Men. Sains Dungun (siap bagi nama sekolah ni). Mula2 diorang letak aku kat kelas 1 Al-Ahzan. Lepas makin ramai budak2 2nd intake masuk, 2-3 minggu lepas tu aku diletakkan kat kelas 1 Einstein (aku ingat lepas tu ade 3rd intake, masuk kelas Al-Farabi). Ramai dari budak2 2nd intake ni dari pahang (nape ntah), asrama diorg kat Blok C & D. Cuma aku kot dari kelas tu diletakkan kat blok A, mungkin sebab aku masuk awal sikt dari bdk2 2nd intake yg lain.

Masa aku f1 ni, ade sorang brader f4. Brader f4 ni memiliki semua ciri2 idaman pelajar2 pompuan kat sekolah. Dia ni hensem, best student, prefect dan ahli sukan. Dia juga adalah kekaguman bagi pelajar2 lelaki kat sekolah sebab selain memiliki ciri2 yg menjadi idaman pelajar wanita, dia adalah seorang pelompat pagar yg cekap, hisap rokok dan agak gangstar. Badan dia plak tegap sehingga digelar “gajah” oleh kawan dan lawan. So, kira2nya dia ni Mr. Perfect lah….. Brader ni budak pahang, senior kat Blok D. So, aku macam budak2 lain, kagumlah kat dia ni. Konon2nya bila aku dah senior (ting 4, 5) nak jadi macam brader ni lah.

Pada suatu hari yang indah, aku seperti biasa kat kelas aku lah. Bising2, main2 sebab cikgu takde masa tu. Biasalah budak f1, masih kanak2 riang. Sambil2 tu main gelar2 nama. Aku tetiba panggil seorang classmate aku gajah, mmg bdk tu digelar gajah jugak pun (nama classmate aku ni Helmi kot, bdk ni kuar masa kitaorg f3). Sekali brader f4 ni melintas kelas aku utk ke toilet (kelas aku tepi toilet). Aku tak tahulah dia dengar ke tak. Tapi aku cool je, buat2 tak tahu… Brader tu pun maintain cool je masa tu… So, aku consider aku terselamatlah…. 2-3 hari berlalu, takde ape2…. So selamat lah kot. Lagipun aku bukan niat mengata dia pun…. Aku kata kat classmate aku…

Kusangka panas hingga ke petang, rupanya gerimis di tengah hari (tapi ni tak berape kena sb scene berikutnya adelah dinihari). Di suatu dinihari di hujung minggu, dalam pukul 12am gitu. Classmate aku kejut aku dan suruh aku pergi blok D. Kata dia ada org nak jumpa, emergency. Aku terpinga2 pun ikut ajelah. Rupa2nya aku dipanggil oleh brader f4 tu. Tapi aku tak syak ape2, lagipun aku dah lupa insiden pasal “gajah” tu. Mula2 dia tanya, “nak minum ke?”. Hati aku berkata2 “Baik betul budi pekerti brader ni”…. Lepas tu dia amik segelas air teh…. Baik tul la dia…huhuhuhu……. Dia tanya lagi “nak minum?” Aku cakap taknak, maklumlah aku ni pemalu…huhuhuhu….Nak tahu ape dia buat lepas tu? Dia amik air teh tu, dia curah kat kepala aku. Ceh!!!!! Panik aku!!! Tapi since aku baru f1, kecik gik masa tu, aku buat dek je…. Pastu kena lempang, pastu kena macam2 lagilah (malas nak citer, ala2 tentera gitu). Masa tu aku blur dan panic, takut plak tu, tak sempat nak pikir ngan rasional ape patut aku buat. Brader tu terus2 menuduh aku berani gelar “gajah” kat dia, tapi aku rasa masa tu aku dah nafikan. Tapi aku tak sempat cerita keadaan sebenar sebab tak berpeluang…. Lama jugak kena ragging ni….. 2-3 jam jgk…. Balik dorm memang aku dah lembik, terus tido je….. Sakit hati betul masa tu………

Tu lah satu pengalaman kena ragging kat sekolah…… Korang? Pernah tak? Huhuhuhuhu….
  • Aku dengar2 classmate aku yg api2kan brader f4 tu, kononnye aku menghina dia dgn gelaran “gajah”. So, dia buli aku kononnya nak tunjuk powerlah tu…
  • Aku memang nak report kat parent aku sebenarnya. Kalau parent aku tahu, mesti kes jadi lagi besar. Tapi pikir2 malaslah sebab parent aku happy je aku kat sekolah tu. Sakit hati memang sakit hati, tapi memaafkan lebih mulia.
  • 1-2 minggu lepas tu, cerita ni sampai jugak kat pengetahuan Penolong Kanan HEM. (org yg sama menghasut kot, pergi bukak cerita ni kat HEM). Aku cerita terus terang je kat HEM
  • Cikgu2 displin panggil brader f4 tu… dgr2 dia kena buli kat cikgu2 plak. Kena buat ape yg disuruh aku buat (aku citer satur persatu “deraan” yg aku kena, so cikgu tu pun mendera dgn deraan yg sama). Pastu brader tu kena buang jadi prefect.
  • Brader f4 tu pernah rasa2 datang jumpa aku mintak maaf. Mintak aku jgn panjangkan lagi kes ni. Sebab kononnya, aku nak mereport lagi kat parent aku supaya sampai jadi kes polis.
  • Sampai skrg aku takde chance nak nyatakan ape yg sebenarnya berlaku pasal insiden “gajah” tu kat brader f4 tu….I mean, terang betul2…. Terang masa panic tak sama.
  • Siapa classmate aku yg “meracun” brader tu dan merepot kat HEM aku tak tahu. Aku rasa org yg sama. Tapi aku sebenarnya malas nak amik tahu pun…
  • Aku masih ingat insiden kena buli tu. Tapi takdelah simpan dalam hati. Tapi insiden tu aku jadikan sempadan supaya tak buli org wpun berpeluang masa kat sekolah dulu. Sampai sekarang pun. Sebab mana tahu nasib kita akan datang, mungkin org kita buli tetiba jadi bos kita plak. Naya tu! So, seingat aku tak pernah buli kot kat junior2 aku kat sekolah. Mintak tolong amik air kat dewan makan adalah… tu pun kalau boleh aku buat sendiri…. Aku rasa aku buat pilihan tepat, dasar berbaik2 ni… Sekarang ni kadang2 aku masih terserempak ngan junior2 aku, so aku tak segan2 boleh borak2 dan buat kawan.
  • Brader tu masih jadi best student. Masa spm dapat pelajar terbaik. Dapat scholar petronas, study kat UK. Chemical Engineering jugak.
  • Last sekali aku terserempak ngan brader tu, masa keje Petronas Carigali. Dia pun keje kat Carigali masa tu… aku just terlalu kat workstation dia masa aku ade assignment kat headquaters KLCC. Tapi tak bertegur sapelah. Tengok sambil senyum2 je. Ntah dia ingat tak lagi aku, aku tak tahu…..
  • Sepanjang 5 tahun kat Sekolah Menengah Sains Dungun sebenarnya banyak kenangan2 indah. Kawan2 pun ok. Cikgu2 pun ok. So overall best lah jugak.
  • Brader ni adalah salah seorg dalam hidup aku, aku harap akan jadi seorang kawan, good buddy ke, tapi masih tak jadi kenyataan. Aku sebenarnya harap dapat betul2 jumpa dan berkerjasama ngan brader tu. Lagipun kami pernah satu industry, satu bidang, malah pernah satu company dulu… Aku yakin he is good guy lah….

8 comments:

Pok Li said...

Hummm.cerita menarik. Tapi ada yang kena buli sampai mati. Sedih.

Anonymous said...

sekbaikla aku xpenah kene buli. penah kene suh beli air kat kantin je. itupun dh bersumpah seranah..cinabeng btul mamat tuh. dh la kurus kering. skali aku lesing dh melayang. hehe. itulah perasaan kene buli time kecik2 dlu. mmg smapi skang skang aku tak amek initiative tuk kenal sape2 senior/bdak batch aku yg berlagak dlu klu terjumpa kat mane2. wat bodo je...bak kate pepatah melayu..like i care.

IZWAN SHAHMIN said...

Not good to bully people.

If the person is a senior or dominant at hostel trying to do so, they need to be prepared what the consequences they may face in the future.

Kal XY said...

siang mu puang..bersabor je lah

stROZze said...

nasib baik dia mitok maaf.. kalau balas dendam bawak gangster dari luar, dah innalillah..

Anonymous said...

wah!!!!
penah sekali kena buli kat sekolah agama rakyat!!
ala2 camni gak le. kena tampar.
sampai arini parent tak tau.

tapi bila ingat balik,rasa nak terajang abes abesan je dak tu.
padahal sama kelas masa tu.
tak tau motif dia buli aku.

bila ingat balik geram masih ada ooo sbb time tu tak melawan lak. cam kena pukau pun ada.padahal saiz lebih kureng.
seb bek ada sorang minah ni tolong ckp bapak sampai ambik tunggu kat pagar. terus blah camtu jerk.
miahahaha.

tapi memori kat sekolah mmg best kan.
nyesal rasa tak sabar abes sekolah. padahal kat sekolah lagik best.

Anonymous said...

Adli...

Aku tak tau la kes ni, sampai la budak2x satu dorm/sekelas kita kena panggil ngan HEM...

Anyway, kalau ikut zaman asrama kita ni, lagi hebat dari skang. Kira kalau masuk newspaper, ngeri aah..

Aku dok cari lagi senior (din hijau)... aku jumpa dia.. aku nak balas balik apa yg dia buat dulu..

Anonymous said...

Don't worry, be happy. Kita berhibur jap dengan pantun kelakar di bawah (dari buku ‘Alamak, Bosku Seperti Hitler!’) hahaha:

Pagi-pagi, sudah mencemuh,
Si pemandu terus terdiam mengeluh,
Bos ini jenis yang kecoh,
Dapat “Tan Sri”, satu dunia dia heboh.

“Ada pelanggan hendak jumpa”,
Itulah kata si setiausaha,
Bos enggan, mengantuk katanya,
Biarkan pelanggan berjumpa air liur basinya.

Bos memanggil mesyuarat mengejut,
Ada pekerja berjalan bak siput,
Bos pun menengking sampailah semput,
Para pekerja terkentut-kentut.