Friday, April 3, 2009

Surat LHDN - Adly Ismail

Surat LHDN kepada Adly Bin Ismail

  1. Memang surat ni surat dihantar LHDN kat aku pada tahun 2004 (kalau tak silap). Masih dalam simpanan aku.
  2. Tiap-tiap tahun, terutama musim2 cukai, ada saje cerita pasal ni keluar.
  3. Kelakar? Bolehlah....
  4. Sedihnya, kebanyakan orang melihat dari sudut yang negatif. Banyak orang mengutuk akak kerani yang tolong hantar surat ni kat aku. Macam2 kata2 yang kurang sedap didengar. Aku kadang-kadang sedih jugak.
  5. Cuba lihat dari sudut yang positif. Masa aku call tu, pegawai bertanggungjawab bercuti. Masa tu tempoh utk isytihar pendapatan sudah hampir tamat, sedangkan borang B aku belum sampai (Zaman tu LHDN hantar borang B kpd pembayar cukai). Jadi akak ni lah yg jawab panggilan aku, dan menolong menghantar borang B tu pada aku.
  6. Sikap dia yang sanggup menolong, rajin dan baik hati walaupun bukan tanggungjawab dia, patut dipuji. Bukan senang nak cari org yang macam ni sekarang ni.
  7. Bukan aku sebenarnya yang scanned dan sebarkan surat ni melalui email. Kawan sepejabat aku yang buat. Mula2 sekadar sekitar kawan2 sepejabat. Tetiba tersebar seluruh Malaysia. (Sebaran melalui email sangat luas dan boleh menjadi diluar kawalan kita : Ni boleh dijadikan pengajaran supaya lebih berhati-hati)
  8. Di satu sudut positif, ramai keluarga, kawan2 dan kenalan lama menghubungi aku balik. Boleh katakan tiap2 tahun ade saje orang2 yg tak disangka call aku tanya pasal ni... At least, boleh eratkan tali persaudaraan balik.
  9. LHDN bertindak sangat positif pasal surat ini. Pegawai-pegawai besar LHDN pernah menghubungi dan meminta maaf pasal kesilapan ni. (Aku sebenarnya tak kisah sangat pun, bukanlah satu kesalahan kalau dilakukan tanpa sengaja)
  10. Ade jugak wartawan yg contact aku... At least ade jugaklah sorang dua kawan dikalangan wartawan, kalau2 perlukan pertolongan
  11. Satu lagi yang positif, surat tu jadi famous, ada yang tawar nak beli dengan tawaran yang agak lumayan. Nasib aku tak ter"jual" lagi... hehehehe... (Orang lain gadai emas, aku boleh kot gadai surat je...)

Note:

  • Sesuatu yang berlaku, ada hikmahnya...
  • Aku harap sangat supaya janganlah ada yang sewenang2 kutuk akak yg tolong hantar surat tu... Tak baik. Manusia melakukan kesilapan. Jangan asyik cari kesilapan dan kelemahan orang lain je... Cuba lihat kebaikan dia yg sanggup menolong. Patut dipuji.

6 comments:

stROZze said...

mana surat kabo tu? scan la.. apa cerita kakok tu? siang dia.. mung kena contact dia tu.. kesalahan naif yg tidak sengaja..

sot said...

Salam Deli...setuju bebenor, niat baik kakak tu tolong hang patut sangat dinilai. Kanaifan kakak tu mengambil informasi dgn niatnya untuk menolong juga patut sangat kita puji. Kakak itu..mungkin saja seorang anak kepada seorang makcik di kampung, atau seorang ibu kepada anak2nya yg mencari rezki yg halal untuk menyara hidup, dlm bidang dan pengetahuannya yg terbatas. Jom fokus pada kebaikannya.

tombombadil said...

aku penah dpt email psal ni. mmg satu mesia tau. n pasal2 fwd2 email ni, mmg ade org kene force to resign sbb men fwd2 email yg mengaibkan org lain. so men email berpada2 la yea.

IZWAN SHAHMIN said...

Thanks to the Akak :)

MeLyssa NaDiea MRY said...

actually masa dpt nak tergelak pun ade..mmg byk kesalahan kat luar sane..cume kite ni nak amik kisah dgn x je...tp sian kat akak tu...kem salam kat dia eh... =D

cengkadad said...

dakpe la, asalkan bayaran pos jelas.. hahahaha